Tuesday, July 22, 2008

bu canlılar üremeye ne kadar meraklı kuzum ?

Daha önce de söylemiştim gelişim biyolojisi isimli bir ders alıyorum , ders sperm ve yumurtanın gelişimi ile başlıyor döllenme -zigot oluşumu- döllenen yumurtanın geçirdiği evreler .. şeklinde uzayıp gidiyor . Burda şuraya dikkatinizi çekmek istiyorum , spermin gelişmesi kitapta 5 sayfaysa yumurtanın gelişimi 10 sayfa . haha neden acaba ? :) neyse geçelim bunu ..

Bu derste öğrendiğim en ilginç şeylerden biri , canlıların üremeye ne kadar meraklı oldukları .. yani üreyebilmek için yapmayacakları şey yok . çıldırmış gibiler. sakın bana bu konu müstehcendir burda konuşulmaz falan demeyin zira ben bunu derste görüyorum ve zaten denizkestanelerinin üremesinden falan bahsedicem en fazla :)

Bilirsiniz canlılar dış döllenme ve iç döllenme yapanlar olarak ikiye ayrılır .. bilmiyorsanız da bilin diye söylüyorum yani döllenme dişi vücudunda olursa iç döllenme , dışarda olursa dış döllenmedir. ve üremek aslında o kadar kolay bir şey değildir . Bu yüzdendir ki canlılar adaptasyonlar geliştirmiştir sırf üreyebilmek için . Mesela ,

mercanlar .. su da gelgit hareketine göre sperm veya yumurtalarını bırakırlar ..

balıkların bazıları , aynı yere aynı zamanda eşey hücrelerini bırakırlar , sırf döllenme oranı artsın diye .

ya da sabit yaşayan canlıları suyu hareketlendirerek ortamdaki spermi içine çekerler.

ahtopotlar aşmış canlılar zaten :) onların o 5-10 tane kollarından biri sperm taşıyan kol , döllenme zamanı kopup denizde yüzüyor ve dişinin manto boşluğuna giriyor .

bazı örümcekler çiftleştikten sonra erkek bireyi yiyorlar , erkek bireyde zaten ölme pahasına çiftleşiyor .

...
daha çoook fazla örnek var , hepsi üremek için .

Peki biz insanlara noluyor ? yani anlıyorum biz de hayvanız ama ? diğerlerinden farkımız var değil mi? düşünmek gibi? irade gibi? dolayısıyla bu benim doğamda var falan diyip , bunu bahane olarak kullanmak çok saçma , eğer böyleyse insan düşünen hayvandır demek yanlış olur .

...

tüm bunları göz önüne aldığımızda denizatları çok duygusal hayvanlarmış gibi geliyor bana :)

No comments:

Camdan mezbahalar *

Bu yazıda hayvanlara yapılan işkencelerin videosunu neden izlemediğinizi ve neden izlemeniz gerektiğini yazıcam. " Kaz tüyünün n...